نیمای رباعی سرا، نوآور است یا سنت گرا؟
نویسندگان
چکیده
رباعی یکی از قالبهای سنتی مورد علاقهی نیمایوشیج بوده است. در مجموعهی اشعار نیما 592 رباعی وجود دارد. این رباعیها بدون تاریخ سرایش و بر پایهی حروف الفبای قافیه به صورت الفبایی تنظیم شدهاند. در مقالهی پیش رو برای بررسی میزان سنتگرایی و نوآوری در رباعیهای نیمایوشیج، همهی آنها بررسی شده است. نتیجه نشان میدهد که تنها در ده درصد از تمام این رباعیها نشانههایی از نیمای شناختهشدهی نوگرا دیده میشود. بقیهی رباعیها در همان فضاهای سنتی و با همان زبانِ گذشتهگرا و مفاهیم تکراری، همچون مفاهیم عاشقانه و صوفیانهی گذشته و نیز مفاهیم خیامی و... سروده شده است. عنصر گفتوگو نیز از عناصر غالب این رباعیهاست. آن ده درصد از رباعیها که نشانههایی از نیما را با خود دارند، در این مقاله زیر عنوان «رباعیهای نشاندار» دستهبندی و بررسی شدهاند. هر کدام از این رباعیها یا با شعرهای نوگرایانهی نیما که در قالب نیمایی سروده شدهاند، همانندی دارند؛ یا همسو با برخی گفتهها و نوشتههای منثور نیما هستند.
منابع مشابه
نیمای رباعیسرا، نوآور است یا سنتگرا؟
رباعی یکی از قالبهای سنتی مورد علاقهی نیمایوشیج بوده است. در مجموعهی اشعار نیما 592 رباعی وجود دارد. این رباعیها بدون تاریخ سرایش و بر پایهی حروف الفبای قافیه به صورت الفبایی تنظیم شدهاند. در مقالهی پیش رو برای بررسی میزان سنتگرایی و نوآوری در رباعیهای نیمایوشیج، همهی آنها بررسی شده است. نتیجه نشان میدهد که تنها در ده درصد از تمام این رباعیها نشانههایی از نیمای شناختهشدهی نوگرا...
متن کاملدر سنت اسلامی، اصالت با زیباییشناسی است یا فلسفۀ هنر؟
در سنت اسلامی، کمتر از هنر سخن به میان آمده است؛ بهجز مواردی که در سنت فقهی از هنر یاد شده است، در فلسفه، بحثی دربارۀ ماهیت و تعریف هنر وجود ندارد. بحث از فلسفۀ هنر بهگونهایکه در فلسفۀ غرب بهویژه پس از قرن هجدهم مطرح شده است بههیچروی در کتابهای فلسفی، عرفانی و حکمی دانشمندان مسلمان نیامده است. در کتابهای عرفانی فقط در موارد اندکی در پی بحث فتوتنامهها یا بحث از نور، اشاراتی به هن...
متن کاملعقل مقدم است یا کشف؟
برتری کشف عرفانی بر عقل فلسفی ازجهت حضوریبودن علوم مکاشفات و لزوم سنجش و مستدلکردن کشف عرفانی با عقل، مسئلهای دوری در معرفتشناسی است که باید راهحلی برای آن یافت. عقل امری مشکک است، کشف نیز در مراتب مختلف سلوک دارای رتبههای معرفتی یکسانی نیست؛ لذا باید نسبت مراتب مختلف عقل با مراتب متفاوت کشف در داوری میان عقل و کشف در نظر گرفته شود. این مقاله ابتدا به بررسی نظر اهل منطق و فلاسفه و اهل عرف...
متن کامل«معرّی» شاعر است یا فیلسوف ؟
ابوالعلاء معرّی (363ـ 449 هـ) شاعر، فیلسوف، ادیب و زبان شناس یکی از نوابغ فکر بشری است. شخصیت ذو اَبعاد او درده قرن گذشته پیوسته یکی از موضوعات بحث برانگیز و دل نشین درمیان صاحب نظران حوزه های فوق بوده است، اما درباره شخصیت فلسفی او اتفاق نظر وجود ندارد. بعضی او را حکیم و بعضی فیلسوف می دانند. استاد برجسته طه حسین دراین مقاله کوشیده است تا از معرّی به عنوان یک فیلسوف دفاع کند. او دربحث خود از رشت...
متن کامل«توپیاری» فن است یا هنر؟
هنر توپیاری در گذشته تنها به آراستن باغهای اشرافی، توجهی ویژه داشت، ولی امروزه گونههای این هنر در بافتهای متنوع شهری، پیادهروها و خیابانهای شهرها، به شکلی تزئینی و اتنزاعی رواج یافته است. حفظ حقیقت عناصر طبیعی در یک زمینه جغرافیایی و فرهنگی است که موجد زیبایی میشود نه توسعه آن در قالب یک هنر انتزاعی. توسعه هدفمند طبیعت در شهر، با حفظ ارزش و هویت عناصر طبیعی میتواند موجد کیفیت منظر شهری و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات پارسی معاصرجلد ۵، شماره ۲، صفحات ۳۵-۵۸
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023